„Ne întâlnim într-un spațiu blând. Suntem aici pentru a reînvia o artă marțială uitată, căutând în arhivele corpului nostru. Ne vom uita în ochii tăi, dar nu vrem să te sperii.”

Tímea Kovács și Kinga Ötvös se află zilele acestea la Timișoara pentru a aduce în fața publicului spectacolul „În rezonanță/In resonance”, care va avea loc în cadrul festivalului Eurothalia. Totodată, ele au realizat și un atelier de mișcare, sunet și relaxare radicală, care a avut loc luni. Am avut bucuria să povestesc puțin cu ele despre cum s-a desfășurat atelierul și ce vom vedea în această seară la spectacol. Dar, înainte de asta, să le cunoaștem mai bine pe cele două artiste.

Tímea Kovács este dansatoare, coregrafă și performer. Lucrările ei creative combină calificările sale versatile: metoda Feldenkrais și metoda somatică Body-Mind Centering cu diverse forme de dans contemporan și tehnici de improvizație. Este o coregrafă cu o sensibilitate fină, care te implică și te pune în mișcare. Interesul ei se dezvoltă prin cercetarea relaxării radicale ca limbaj de mișcare și instrument performativ. Îi place să înoate în mare, iar în ultima perioadă, când are timp liber privește pe geam, pentru că îi place să observe.  📷 Dusa Gábor

Kinga Ötvös este cântăreață, performer și sound designer. Având un trecut de cântăreață de operă, în ultimii ani a cercetat formarea sunetului în corp. Este interesată de întâlnirea între muzica electronică, vocea și dansul. În cadrul activității sale creative, explorează rezonanța sunetului; cântecul colectiv ca o formă interactivă. Când are timp liber, înoată și face muzică.

📷 Dusa Gábor

Workshop-ul și-a ocupat toate locurile disponibile și a avut printre participanți actori, studenți de la teatru, un ilustrator și un violonist. „A fost o echipă super deschisă, super faină, au venit să experimenteze lucruri noi. Mi s-a părut și acum, și în celelalte proiecte, că în Timișoara e o sete de a cunoaște”, spune Tímea.

Atelierul a fost împărțit în trei teme: „prima a fost încălzirea, unde am introdus deja ochii, contactul vizual, pentru că noi am lucrat foarte mult cu ochii pentru piesă. După am avut o parte despre voce și sunet, iar a treia parte a fost despre poziții de putere. Sunt teme pe care le-am folosit și noi în procesul de creație al spectacolului”, a povestit Kinga.

Tímea adaugă că „lucrul la spectacol a fost un proces super lung, este deja de un an, sunt teme pe care am pornit. Subtema de pe tot parcursul workshop-ului și al spectacolului este relaxarea profundă, un fel de moliciune”. Ei i s-a părut că există o sete de a lucra altfel, mai feminin, cu mai multă sensibilitate, fără o presiune mare de a produce o anumită performanță. „Noi am lucrat cu niște tool-uri foarte simple, cu privirea, cu explorarea vocii, am făcut poziții simple. Am primit feedback-ul că a fost un fel de centrare, unii au zis că a fost un fel de meditație pentru ei”.

📷 Teatrul German de Stat Timișoara

Cele două artiste lucrează atât cu profesioniști, cât și cu oricine este interesat și nu are un background în dans. „Noi ajungem șa mișcare, la cântat și la orice tip de performance live, prin această moliciune. Cred că e o poartă bună pentru neprofesioniști, pentru că nu e nimic forțat”, spune Kinga.

„Din cauza stilului de viață pe care îl avem, suntem cu ochii mult în ecran, facem prea mult multitasking, ne obosim mult. Toți simțim oboseala cronică. Și prin ce facem, încercăm să aducem mintea foarte mult în prezent. Aducând atenția asupra senzațiilor corporale, ne concentrăm pe un singur lucru, nu lăsăm mintea să obosească”, adaugă Tímea.

📷 Teatrul German de Stat Timișoara.

Ar descrie spectacolul ca fiind o explorare a unei conexiuni. Titlul face referire la cum folosim vocea care rezonează prin corp. „E și o rezonanță care este între noi, între mine și Kinga, o relație cred că specială, în care suntem cumva reglate, foarte conectate, există o potrivire foarte bună. Asta a fost baza spectacolului, am improvizat foarte mult și tot timpul ajungeam să facem aceleași lucruri, fiind cu ochii închiși.

📷 Dusa Gábor

Este o conectare, o rezonanță subtilă, și încercăm să expandăm relația asta și cu publicul, să comunicăm cu ei nonverbal, să îi facem mai prezenți, prin prezența noastră, prin ochii noștri. Prezența publicului contează foarte mult, materialul nostru e bazat pe explorare și improvizație, deci ceea ce se va întâmpla depinde și de spectator”, a povestit  Tímea.

Kinga adaugă că se folosesc de atenția pe care o primesc de la oameni și de schimbul de energii – „e important pentru noi să se întâmple schimbarea asta, să nu iasă oamenii la fel”.

📷 Dusa Gábor

Spectacolul În rezonanță va avea loc în această seară de la ora 19:30 la Teatrul German, în cadrul Festivalului Eurothalia. După o pauză de cinci ani, tema ediției din acest an a explorat diferite tipuri de Confruntări – cu istoria, cu familia, cu noi înșine, cu partenerii noști, cu prezentul sau cu progresul. Eurothalia se va încheia mâine, cu lansarea cărții „Teatrul ca rezistență. Oameni de teatru în arhivele Securității” de Cristina Modreanu și cu spectacolul „Simfonia progresului”.