Castanul din curtea Casei Artelor a fost de-a lungul anilor un martor tăcut al parcursului cultural pe care orașul nostru l-a traversat. În perioada 21 mai-9 iunie, prin producția artistică Variațiunile Castanului, curtea și-a arătat încă odată poziția de centru simbolic pentru o comunitate în continuă dezvoltare și transformare.

Patru performance-uri de improvizație, sub coordonarea și interpretarea coregrafei Alexandra Gîrbea, au adus împreună dansul, muzica ambientală experimentală și proiecțiile video. Tematicile diverse și prezentările deosebite au atras atât publicul familiarizat cu acțiunile Alexandrei, cât și persoane care au pășit în curtea cu castan ghidați de muzică și lumini.

📸 Andrei Vuia / Oana Stoian

Coregrafa spune că nu s-a gândit inițial la tematici și că mai degrabă a pornit dintr-o dorință de expunere. „În perioada pandemiei toate proiectele s-au transformat în proiecte video sau digitale și a fost foarte diferit. Mi-am dorit să-mi ofer contextul de a performa lejer și de a mă conecta și mai mult cu scena locală de muzicieni”.

Fiecare performance a avut parte de muzică live realizată de Makunouchi Bento (Once upon a tree), Doctorul Sinteză (In the beginning there was freedom) și We are Creepz (How to tame you dragon). Băieții au folosit piese de-ale lor, iar împreună cu Alexandra au ales cele mai potrivite variante pentru spectacole. Colaborarea cu ei a fost „foarte faină, foarte eficientă, foarte interesantă și puțin diferită”.

📸Andrei Vuia


#1. Once upon a tree

Prima sesiune a Variațiunilor Castanului a trasat prin dans și muzică un univers fantastic, imaginar și organic.

Spectacolul de dans contemporan de improvizație a fost unul delicat și pătrunzător, care a conectat spectatorii într-o lume emoțională misterioasă. Dansul a fost amplificat și modulat de muzica experimentală Makunouchi Bento. Acesta este un nume de referință a scenei muzicale locale. Cei doi compozitori, Felix Petrescu și Valentin Toma, aduc pe scena muzicală românească, de mai bine de două decenii, compoziții experimentale originale, îndrăznețe, ce își găsesc proveniența din orice element ce ne înconjoară – de la literatură până la natură, știință și spații urbane.

📸 Andrei Vuia


#2. In the beginning there was freedom

Cel de-al doilea performance din curtea Casei Artelor a explorat tema libertății, printr-un spectacol multimedia și de dans contemporan, creat la distanță între Alexandra Gîrbea și dansatoarea de origine ucraineană, Kristina Sakhatska. Dansul, dramaturgia și sunetul coexistă în producția artistică documentară ce a pornit din 24 februarie – de la debutul războiului – și trasează parcursul dansatoarei refugiate prin Europa, în încercarea de a-și continua viața, de a găsi bucurie și de a-și trăi pasiunea în timp ce își caută locul și drumul.

Valoarea producției artistice este întregită de Doctorul Sinteză (Uțu Pascu și Cristian Văduva), care a transformat schimburile de dialoguri pe care cele două dansatoare le-au avut ultimele în 3 luni într-un compoziție audio, video și vizual abstractă ce ne pătrunde emoțiile, prin profunzimea sunetului și puterea mesajului.

📸 Andrei Vuia

Producția continuă colaborarea dintre Alexandra și Doctorul Sinteză din proiectul multimedia Krumau live (produs de Psihodrom în cadrul proiectului Cămine în mișcare) – despre refugiații șvabi din timpul celui de-al doilea război mondial. De data asta însă războiul se întâmplă chiar acum, la câteva sute de kilometri distanță.

Spectacolul a dovedit publicului că emoția dansului nu are bariere fizice și i-a făcut să se întrebe ce înseamnă libertatea și cum putem să o păstrăm într-un context în care este amenințată? „Cred că cea mai mare satisfacție am avut-o la acest performance, pentru că e un subiect care pentru mine a cântărit greu în această perioadă și e foarte personal – Kristina e prietena mea, țin foarte mult la ea. A fost foarte emoționant pentru noi să realizăm această creație care aduce în lumină o situație atât de dificilă cum este viața ucrainienilor din perioada aceasta, dificultățile și durerea cu care se confruntă”, spune Alexandra.

📸 Andrei Vuia


#3. The ocean inside

Acest performance este un act artistic produs în urma unui laborator coregrafic de o săptămână realizat de Alexandra Gîrbea, Alexandra Bălășoiu (București) și Timea Kovacs (Budapesta). Laboratorul continuă cercetarea din cadrul proiectului RITM, care a început în octombrie în colaborare cu muzicieni de jazz din Timișoara și care va continua în luna iulie, cu spectacolul Pink Sky Session.

The ocean inside este un performance despre dansul trilioanelor de celule care alcătuiesc corpul – transformarea lor, muzicalitatea, textura, apariția și dispariția lor. Coliziunea dintre corpuri poate să fie armonioasă sau dramatică, depinde de valuri – ca în orice relație.

Protagonistele performance-ului sunt conectate de o prietenie autentică, iar prin coregrafia realizată ne poartă prin etape și valențe distincte ale legăturii lor. Timp de cinci zile, cele trei dansatoare s-au ascultat, s-au contrazis, s-au entuziasmat și s-au mișcat împreună, făcând publicul „să plonjeze” într-un univers interior sensibil, intens și foarte personal al coregrafelor.

📸 Cristian Văduva

Partenere pe scenă și prietene în viață, dansul lor ritualic ne-a reamintit că în oceanul dinăuntru valurile sunt binevenite și că poate rolul lor este de a amesteca emoții doar ca să le așeze mai bine; dar și că în dans, ca și-n viață, ritmul comun e idealul spre care mereu tindem.

Am întrebat-o pe Alexandra în ce postură se regăsește mai bine, în cea de dansatoare singură sau într-un colectiv și mi-a spus că nu preferă ceva anume. „Sunt interesante ambele experiențe. Nu aș vrea să lucrez doar solo, dar nu aș vrea să lucrez nici doar în colaborare. Când lucrezi în colaborare trebuie să fii mult mai deschis, să renunți la idei și formule cu care ești obișnuit, să vezi dacă apare altceva, se fac compromisuri, apar și situații neprevăzute pe care poate singur nu le-ai întâlni. Când am lucrat singură, mi-am făcut un sistem, care pentru mine a funcționat foarte bine și a fost foarte eficient. Când am lucrat cu ele am căutat un sistem comun în care fiecare să se regăsească”.

📸 Andrei Vuia


#4. How to tame your dragon

„Dansul este contopirea corpului cu mintea și spiritul. Mișcarea exprimă energia momentului și este totodată o cale de acces spre articularea și transformarea minții. Uneori energia din interior este un dragon, sălbatic și vulcanic. Uneori, flăcările sunt greu de stăpânit și ajungi în direcții pe care nu știi cum să le controlezi”.

În cadrul ultimului performance din seria Variațiunile Castanului, Alexandra a căutat modalități de a îmblânzi dragonul, de a-l cunoaște pentru a-i naviga forța și a trăi intens, conștient și centrat în același timp.

La această acțiune de îmblânzire a dragonului, coregrafia Alexandrei Gîrbea a fost completate de sunetul ambiental, experimental produs de We Are Creepz, un duo de producători muzicali locali care acoperă un spectru larg de genuri, care au oferit un mix de sunete de stare, ambient și broken beats.

📸 Oana Stoian


Deși performance-urile au fost de improvizație, Alexandra a gândit structuri conceptuale și dramaturgie pentru ele. „A fost o provocare să creez cele patru performance-uri într-un timp atât de scurt, practic am avut mai puțin de o săptămână pentru fiecare, dar în același timp a fost fascinant să pot condensa în această serie toate experiențele și preocupările acumulate în ultimii ani. Totodată, cred că a fost bine pentru public să poată veni săptămânal în curte, sub castan și să participe la acest eveniment, să cunoască dansul contemporan din unghiuri și perspective diverse.”

Ca parte din publicul fidel celor patru performance-uri, am reușit să-mi dau seama de munca continuă și grea pe care Alexandra a depus-o. Poate că pentru necunoscători tehnicile folosite nu au însemnat nimic, dar sunt convinsă că stările oferite de spectacolele din curtea cu castan au fost diverse. Așa cum am simțit și eu, de altfel – neliniște și tristețe atunci când am trăit povestea Kristinei Sakhatska, dar și speranța că va reuși să găsească un loc cu pace, pentru suflet și pentru corp. M-a impresionat felul în care s-a văzut conexiunea dintre cele doua dansatoare, chiar dacă pe una o aveam în fața noastră, la câțiva metri distanță, iar pe cealaltă (chiar dacă tot în fața noastră, pe un ecran) o vedeam în video-uri de la mii de kilometrii depărtare.

Deși am crezut că poate îmi va schimba prima impresie despre performance, am participat, invitată de Alexandra, la repetițiile pentru cel de-al treilea performance, „The ocean inside”. Cele trei protagoniste m-au „vrăjit” cu bucuria, dezinvoltura și zâmbetele lor magnetice și m-au impresionat cu argumentele solide și planurile detaliate cu care și-au construit spectacolul. Au fost o adevărată surpriză plăcută, nu numai pentru că au schimbat întreg planul pe care îl văzusem la repetiții în mai puțin de 24 de ore, dar și pentru că au arătat, fără cuvinte și prin multe mișcări, cum arată o prietenie solidă, caldă și care a depășit multe încercări. Am plecat întrebându-mă ce metode, cuvinte sau mișcări aș folosi pentru a-mi descrie propriile prietenii.

📸 Andrei Vuia


Variațiunile Castanului face parte din D.A.N.S™ – un proiect complex de susținere a creației artistice coregrafice românești ce își propune să dezvolte artiștii și inițiativele locale, prin dezvoltarea de conexiuni între dans și diferite arte contemporane (poezie, artă vizuală, muzică), cu accent pe exploatarea naturii și a spațiului public. Este, în egală măsură, un exercițiu de activare și dezvoltare culturală care pune în centrul său corpul și sufletul, în căutarea momentului prezent.

D.A.N.S™ este dezvoltat de Indie Box, Concentric Projects, AREAL-spațiu pentru dezvoltare coregrafică și este implementat cu sprijinul Primăriei Municipiului Timișoara, prin Centrul de Proiecte.

Până la sfârșitul lunii, proiectul oferă posibilitatea pasionaților de dans să se înscrie pentru una dintre cele două burse de 1.000 de lei. Cei interesați de această bursă trebuie să trimită un email la adresa areal@arealcolectiv.ro cu răspunsuri la întrebările: Ce este dansul contemporan pentru tine?, Cum crezi că se poate dezvolta mișcarea de dans contemporan în Timișoara?, Cum intenționezi să folosești bursa AREAL?. Data limită pentru transmiterea răspunsurilor este 30 iunie 2022, iar cei doi câștigători vor fi anunțați până în 10 iulie. Mai multe detalii aici.